Ai văzut vreodată niște simboluri luminoase pe tabloul de bord al mașinii tale și te-ai întrebat ce înseamnă? Potrivit unui sondaj realizat de Car Care Council, peste jumătate dintre șoferii americani nu cunosc semnificația tuturor luminilor de avertizare de pe tabloul de bord. Acest lucru poate fi periculos, nu numai pentru tine, ci și pentru ceilalți participanți la trafic, deoarece poți ignora o defecțiune gravă la mașină, care poate duce la accidente sau avarii costisitoare.
De aceea, în acest articol îți voi explica ce sunt martorii de bord, cum funcționează, cum să-i clasifici în funcție de culoare și importanță, cum să reacționezi corect în funcție de martorul de bord aprins și cum să previi apariția unor defecțiuni grave la mașină. Astfel, vei putea să conduci mai sigur, mai confortabil și mai economic, fără să îți faci griji pentru starea mașinii tale. Sună bine, nu? Atunci hai să vedem tot ce trebuie să știi despre ceea ce ține de martori bord.
Ce sunt martorii de bord și cum funcționează
Când conduci o mașină, este esențial să știi ce se întâmplă cu diferitele componente și sisteme ale acesteia, pentru a te asigura că totul funcționează corect și nu există nicio problemă care să îți pună în pericol siguranța sau confortul. Pentru a te ajuta să monitorizezi starea mașinii tale, există niște simboluri luminoase pe tabloul de bord, care se numesc martori de bord. Aceștia sunt niște pictograme cu beculețe, leduri sau indicatori, care se aprind sau se sting în funcție de situație, pentru a te avertiza cu privire la prezența unor defecțiuni în diferite sisteme ale vehiculului. De exemplu, dacă ți se aprinde martorul de frână de mână, înseamnă că ai uitat să o dai jos și trebuie să o faci imediat, pentru a evita uzura frânelor și a anvelopelor. Sau, dacă ți se aprinde martorul de baterie, înseamnă că există o problemă cu sistemul de încărcare și trebuie să mergi la un service pentru a verifica alternatorul, regulatorul de tensiune sau cablurile electrice.
Dar cum funcționează martorii de bord? Cum știu ei când să se aprindă și ce să îți transmită? Ei bine, ei se bazează pe o serie de senzori care monitorizează starea componentelor mașinii și transmit semnale electrice către unitatea de control electronică, care este creierul mașinii. Această unitate interpretează semnalele primite de la senzori și le afișează pe tabloul de bord sub formă de simboluri, pentru a te informa despre starea mașinii tale. Astfel, poți să știi dacă există o problemă cu sistemul de frânare, sistemul de răcire, sistemul de încărcare, sistemul de alimentare, sistemul de control al tracțiunii, sistemul de siguranță sau orice alt sistem al mașinii tale.
Cum să clasifici martorii de bord în funcție de culoare și importanță
Un criteriu simplu și eficient de clasificare a martorilor de bord este culoarea lor. În general, martorii de bord pot avea trei culori: verde (sau albastru), galben (sau portocaliu) și roșu.
Martorii de bord verzi (sau albaștri)
Martorii de bord verzi (sau albaștri) sunt cei mai puțin importanți și nu necesită intervenție imediată din partea ta. Ei indică statusul unei componente sau funcții a mașinii, care este activată sau dezactivată corect. De exemplu, dacă ți se aprinde martorul de faruri, înseamnă că ai aprins farurile și poți vedea și fi văzut pe drum. Dacă ți se aprinde martorul de lumină de întâlnire, înseamnă că ai aprins lumina de întâlnire și nu deranjezi ceilalți șoferi cu lumina puternică a farurilor.
Când ți se aprind martorii de bord verzi (sau albaștri), nu trebuie să te îngrijorezi sau să oprești mașina. Trebuie doar să verifici dacă funcția sau componenta respectivă este activată sau dezactivată corect, în funcție de condițiile de drum și de preferințele tale. De exemplu, dacă ți se aprinde martorul de control al tracțiunii, poți verifica dacă ai activat sau dezactivat această funcție din greșeală sau dacă este necesară în condițiile de drum.
Martorii de bord galbeni (sau portocalii)
Martorii de bord galbeni (sau portocalii) sunt mai importanți decât cei verzi (sau albaștri) și necesită intervenție cât mai curând posibil din partea ta. Ei avertizează despre o defecțiune mai puțin gravă, care trebuie remediată pentru a evita deteriorarea mașinii sau agravarea problemei. Spre exemplu, dacă ți se aprinde martorul de nivel scăzut de combustibil, înseamnă că nivelul combustibilului este prea scăzut și trebuie să alimentezi mașina cât mai curând posibil, pentru a evita să rămâi fără carburant.
Trebuie să fii atent și să acționezi cu precauție, să verifici nivelul sau starea componentei respective, să continui să conduci cu atenție și să cauți un service cât mai curând posibil, pentru a rezolva problema. Nu trebuie să ignori acești martori de bord, deoarece pot indica o problemă care se poate agrava în timp și poate duce la daune mai mari sau mai costisitoare. Un exemplu este martorul de presiune scăzută în anvelope, trebuie să verifici presiunea anvelopelor și să le umfli la nivelul optim, pentru a evita uzura prematură, consumul crescut și pierderea stabilității.
Martorii de bord roșii
Martorii de bord roșii sunt cei mai importanți și necesită intervenție imediată din partea ta. Ei indică un pericol iminent, care poate afecta siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic, sau care poate duce la distrugerea mașinii. De exemplu, dacă ți se aprinde martorul de frână de mână, înseamnă că ai frâna de mână trasă și trebuie să o dai jos imediat, pentru a evita uzura frânelor și a anvelopelor. Ori, dacă ți se aprinde martorul de temperatură a motorului, înseamnă că temperatura motorului este prea mare și există riscul de supraîncalzire, care poate duce la topirea pistoanelor, a blocului motor sau a altor componente.
Când ți se aprind martorii de bord roșii, trebuie să oprești mașina imediat într-un loc sigur, să oprești motorul și să contactezi un service. Nu trebuie să conduci mai departe cu acești martori de bord aprinși, deoarece poți provoca daune ireversibile mașinii sau poți pune în pericol viața ta și a celorlalți. Dacă luăm ca exemplu martorul de presiune a uleiului, trebuie să oprești mașina și să verifici nivelul uleiului și starea motorului, pentru a evita uzura și distrugerea acestuia.
Martori de bord comuni
Martor bord ulei
Martorul bordului pentru ulei, când se aprinde în culoare galbenă, indică faptul că nivelul uleiului a scăzut sub nivelul recomandat. Acest lucru poate semnifica că perioada de service a fost depășită sau există o problemă care a dus la consumul sau pierderea unei cantități semnificative de ulei. În aceste situații, se recomandă înlocuirea sau completarea uleiului și o vizită în service pentru verificări suplimentare.
Aprinderea în culoare roșie, adesea însoțită de mesaje pe afișaj și avertizori sonori, poate sugera o presiune scăzută a uleiului și posibile probleme la pompa de ulei. În acest caz, trebuie realizată oprirea imediată a motorului pentru a evita deteriorarea acestuia, urmată de transportul mașinii în service cu ajutorul unei platforme.
Martor EPC
Când martorul EPC (Electronic Power Control) se aprinde, indică o problemă în sistemul de management al motorului sau al tracțiunii. Asta poate semnala o gamă variată de probleme, de la un senzor defect la probleme cu accelerația. Acțiunea imediată necesară este verificarea la un service autorizat. Prevenția implică întreținerea regulată a senzorilor și a componentelor electronice.
Martor Check Engine
Iluminarea martorului „Check Engine” sugerează probleme la motor sau la sistemul de evacuare. Poate indica de la un capac de benzină slab închis, la defecțiuni serioase ale motorului. E vital să se efectueze un diagnostic computerizat pentru a identifica cauza exactă. Menținerea regulată a motorului și verificarea periodică a sistemului de evacuare sunt esențiale pentru prevenție.
Martor presiune roți
Acest martor indică o presiune inadecvată în unul sau mai multe roți. Pot fi cauzate de scăpări lente de aer sau schimbări de temperatură. Verifică presiunea roților și ajustați conform specificațiilor producătorului.
Martor baterie
Activarea acestui martor sugerează probleme la sistemul de încărcare. Ar putea fi vorba de o baterie defectă, o problemă la alternator sau conexiuni slabe. Este important să vezi care e starea bateriei și a alternatorului.
Martor bujii
Martorul bujiilor, prezent în special la mașinile diesel, indică că bujiile de incandescență trebuie încălzite înainte de pornire. Dacă rămâne aprins după pornire, poate semnala defecțiuni ale bujiilor. Este indicat să vezi ce au și să înlocuiești bujiile dacă este necesar.
Martor ABS
Aprinderea martorului ABS (sistemul anti-blocare a roților) semnalează probleme cu sistemul ABS. Poate fi cauzat de senzori defecți sau probleme hidraulice. Fără ABS, frânarea de urgență poate fi mai puțin eficientă. Verificarea sistemului ABS de către un specialist este esențială.
Martor airbag
Când se aprinde, indică o problemă în sistemul airbag-urilor sau al centurilor de siguranță. Problemele pot varia de la erori ale senzorilor la defecțiuni ale airbag-urilor. Este imperativ să verifici sistemul la un service autorizat.
Martor plăcuțe frână
Când observi aprinderea martorului de plăcuțe frână, e semn că acestea s-au uzat și trebuie înlocuite. Ignorarea poate duce la deteriorarea discului de frână și chiar la pierderea eficienței de frânare. Verifică plăcuțele și schimbă-le dacă este necesar.
Martor triunghi galben cu semnul exclamării
Acest semn este un avertisment general. Poate indica diverse probleme, de la probleme electrice până la defecțiuni ale motorului. Cel mai bine este să consulți manualul mașinii sau să faci un diagnostic computerizat pentru a înțelege problema specifică.
Martor filtru DPF
Martorul filtrului de particule diesel (DPF) se aprinde când filtrul este înfundat sau necesită regenerare. Condu un timp mai îndelungat la viteză moderată pentru a permite regenerarea; dacă nu reușești, consultă un specialist. Ignorarea poate duce la probleme serioase de motor.
Martor antigel
Când vezi acest martor, nivelul antigelului este scăzut sau există o problemă în sistemul de răcire. Completează nivelul de antigel și verifică dacă există scurgeri. Un sistem de răcire defect poate cauza supraîncălzirea motorului.
Martor Zig-Zag
Dacă observi martorul în formă de zig-zag, adesea indică o problemă la sistemul de aprindere, cum ar fi bujiile sau bobinele de inducție. Este bine să verifici și să înlocuiești componentele dacă este necesar pentru a evita probleme de performanță ale motorului.
Martor servodirecție
Această lumină arată o problemă cu servodirecția, fie hidraulică, fie electrică. Verifică nivelul lichidului de servodirecție și, dacă este electrică, un diagnostic computerizat poate fi necesar. Direcția dificilă poate afecta controlul mașinii.
Martor temperatură motor
Acest martor indică supraîncălzirea motorului. Oprește-te cât poți de repede și lasă motorul să se răcească. Verifică nivelul lichidului de răcire și termostatul. Conducerea cu un motor supraîncălzit poate cauza daune grave.
Martor AdBlue
La aprinderea martorului AdBlue, nivelul soluției AdBlue este scăzut. Această soluție reduce emisiile de noxe la mașinile diesel. Completează nivelul cât de curând posibil pentru a menține eficiența emisiilor și pentru a evita limitarea performanței motorului.
Martor frână de mână
Când vezi acest martor, verifică dacă frâna de mână este activată. Dacă frâna de mână este dezactivată și martorul rămâne aprins, poate indica o problemă în sistemul de frânare. Este important să verifici sistemul pentru a evita riscuri de siguranță în timpul conducerii.
Martori de bord verzi (sau albaștri)
Faruri de întâlnire (luminile de poziție)
Acesta indică faptul că luminile de poziție sau de staționare sunt aprinse, lumini slabe, albe sau galbene în față și roșii în spate, care servesc pentru a alerta pietonii și șoferii cu privire la prezența vehiculului tău atunci când acesta este parcat sau face manevre de întoarcere. Luminile de poziție nu înlocuiesc faza scurtă și nu permit șoferului să vadă mai bine, ci doar să fie văzut mai bine. Pentru a le aprinde sau a le opri, trebuie să folosești comutatorul corespunzător de pe partea stângă a volanului.
Faruri de drum (luminile de fază lungă)
Indică faptul că farurile de drum (luminile de fază lungă) sunt aprinse. Acestea sunt lumini puternice care luminează ambele părți ale drumului și se folosesc numai noaptea și pe drumurile slab iluminate. Conform normei, acestea trebuie activate atunci când nu putem citi plăcuța de înmatriculare a mașinii care ne precede la 10 metri sau a unui vehicul de culoare închisă la 50 de metri distanță, care se deplasează întotdeauna cu peste 40 km/h.
Trebuie să trecem la faza scurtă de îndată ce credem că îi putem orbi pe alți utilizatori ai drumului, cum ar fi alte mașini care circulă în sens opus. Martorul fază lungă pornită este interzis atunci când șofăm prin oraș. Pentru a aprinde sau a opri farurile de drum, trebuie să folosim comutatorul corespunzător de pe partea stângă a volanului.
Martorul de direcție (semnalizarea)
Arată că semnalizarea este activată. Semnalizarea este folosită pentru a indica schimbarea direcției de mers sau depășirea altor vehicule. Pentru a activa sau a opri semnalizarea, trebuie să folosești maneta de pe partea stângă a volanului. Dacă martorul clipește mai repede decât de obicei, este posibil să ai un bec ars la una dintre luminile de semnalizare.
Luminile de ceață frontale
Când e aprins, înseamnă că luminile de ceață față sunt aprinse. Acestea pot fi folosite în condiții de vizibilitate redusă, cum ar fi ceață, ploaie, zăpadă, fum sau praf. De asemenea, pot fi folosite pe drumuri înguste cu curbe închise. Pentru a le opri, trebuie să apeși pe comutatorul corespunzător. Dacă martorul rămâne activat după ce ai oprit luminile de ceață față, este probabil să ai probleme la senzori sau la partea electronică.
Sistemul de control automat al vitezei (pilot automat)
Acest martor de bord indică faptul că sistemul de control automat al vitezei (pilot automat) este activat. El permite să menții o viteză constantă fără să apăsați pedala de accelerație. Pentru a activa sau a dezactiva sistemul, trebuie să folosești butonul ON-OFF de pe volan sau de pe o manetă laterală. Pentru a seta sau a modifica viteza dorită, trebuie să folosiți butonul SET de pe același comutator. Sistemul se dezactivează automat dacă frânezi sau dacă apeși butonul CANCEL.
Sistemul de control automat al vitezei te poate ajuta să economisești combustibil și să reduci oboseala la drum lung. Cu toate acestea, trebuie să fii atent la condițiile de trafic și de drum și să nu folosești sistemul în situații periculoase, cum ar fi ceață, ploaie, zăpadă, curbe strânse sau trafic aglomerat.
Martor de funcționare a sistemului Start-Stop
Acest sistem oprește automat motorul atunci când mașina este oprită în trafic sau la semafor, pentru a economisi combustibil și a reduce emisiile de gaze. Pentru a reporni motorul, trebuie să eliberezi pedala de frână sau să apeși pedala de accelerație. Sistemul Start-Stop poate fi dezactivat prin apăsarea unui buton pe bord. Dacă martorul rămâne aprins după ce ai dezactivat sistemul, este posibil să ai probleme la senzori sau la partea electronică a mașinii.
Martorul Eco Mode
Martorul Eco Mode arată faptul că modul eco este activat, o funcție care ajută să reduci consumul de combustibil și emisiile de CO2 prin optimizarea performanței motorului, a transmisiei, a sistemului de climatizare și a altor sisteme ale mașinii. Pentru a activa sau a dezactiva modul eco, trebuie să apeși pe butonul eco de pe bord. Când modul eco este activat, este posibil să observi o diferență în accelerație, în răspunsul pedalei de frână, în puterea sistemului de climatizare și în alte funcții ale mașinii. Modul eco te poate ajuta să economisești combustibil și să protejezi mediul, dar trebuie să fii atent la condițiile de trafic și de drum și să nu compromiți siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.
Martorul pentru sistemul de asistență la parcare
Indică faptul că sistemul de asistență la parcare e activat. AJută să parchezi mașina mai ușor și mai sigur, folosind senzori sau camere care detectează obstacolele din jurul vehiculului. Sistemul de asistență la parcare poate fi de mai multe tipuri, în funcție de nivelul de automatizare și de dotările mașinii. Unele sisteme oferă doar semnale sonore sau vizuale care vă avertizează când te apropii prea mult de un obstacol, altele vă pot afișa o imagine panoramică a mașinii și a mediului înconjurător pe ecranul bordului, iar altele pot prelua controlul direcției și al vitezei pentru a parca mașina automat. Pentru a activa sau a dezactiva sistemul de asistență la parcare, trebuie să apeși pe butonul corespunzător de pe bord.
Indicator pentru sistemul de recirculare a aerului în cabină
Arată că sistemul de recirculare a aerului în cabină este activat. Acest sistem preia aerul din interiorul mașinii și îl repune în circulație, fără să extragă aer proaspăt din exterior. Acest lucru poate ajuta la menținerea unei temperaturi optime în mașină, la economisirea combustibilului și la reducerea poluării aerului în interior.
Martor pentru activarea modului electric la vehiculele hibride sau electrice
Când acest martor nu se aprinde, poate semnala o problemă cu bateria sau cu sistemul electric. La vehiculele hibride sau electrice, e absolut neapărat să ai sistemul într-o stare bună de funcționare pentru a maximiza eficiența și performanța.
Martori de bord galbeni (sau portocalii)
Sistemul de control al stabilității (ESP)
Atunci când martorul ESP se aprinde, e semn că sistemul de control al stabilității intervine pentru a menține traseul dorit. Dacă lumina rămâne aprinsă constant, poate indica o defecțiune. În această situație, vezi în ce stare se află sistemul de frânare și anvelopele, deoarece acestea sunt esențiale pentru funcționarea corectă a ESP. Pe carosabil umed sau alunecos, această funcție e foarte importantă, deci asigură-te că anvelopele au aderență adecvată și că sistemul de frânare este în parametri optimi.
Indicatorul de avarie al sistemului de asistență la schimbarea benzii
Când indicatorul pentru asistența la schimbarea benzii se aprinde, arată că sistemul detectează o problemă. Verifică dacă senzorii nu sunt blocați de murdărie sau zăpadă. De asemenea, o calibrare regulată a senzorilor poate preveni erori false. Să fii mereu conștient de mediul înconjurător și să nu te bazezi exclusiv pe această funcție, deoarece poate avea limitări, mai ales în condiții meteorologice nefavorabile.
Martor pentru sistemul de monitorizare a unghiului mort
Lumina pentru monitorizarea unghiului mort, când activată, sugerează că sistemul detectează un vehicul în zona nevizibilă direct. Dacă rămâne aprinsă, poate indica o defecțiune. Deci neapărat să cureți și să verifici senzorii. Deși acest sistem este un ajutor valoros, nu înlocuiește verificarea manuală a unghiului mort înainte de orice manevră, asigurând o conducere mai sigură.
Martor pentru funcționarea defectuoasă a sistemului de iluminare adaptivă
Martorul pentru iluminarea adaptivă semnalizează o posibilă defecțiune atunci când rămâne aprins. Verifică dacă farurile funcționează corect și se adaptează automat la condițiile de drum. Este recomandabil să consulți un specialist pentru diagnosticare și reparație. Această funcție asigură o vizibilitate optimă în condiții variabile, deci o funcționare impecabilă îți influențează siguranța și a celorlalți participanți la trafic.
Martor pentru sistemul de asistență la urcarea pe pantă
Martorul pentru asistența la urcarea pe pantă, când e aprins, semnalează activarea sau o potențială eroare a acestui sistem. Sistemul de frânare trebuie să funcționeze mereu corespunzător, deoarece acesta joacă un rol esențial în mecanismul de asistență la urcare. De aceea, în cazul unei erori persistente, consultarea unui mecanic este indicată.
Martor pentru sistemul de asistență la coborârea din pantă
Când martorul pentru asistența la coborârea din pantă este aprins, indică fie activarea sistemului, fie o problemă. Să te asiguri că frânele sunt în stare bună și că sistemul de control al tracțiunii funcționează corespunzător. În cazul unor erori, o verificare la un service este neapărată. Acest sistem te ajută să menții controlul mașinii pe pante abrupte, asigurând o coborâre controlată și sigură.
Martor pentru sistemul de suspensie
Indicatorul pentru sistemul de suspensie, când se aprinde, sugerează o defecțiune sau ajustări necesare ale suspensiei. Verifică suspensia și să contactează un specialist pentru a identifica orice problemă potențială.
Martor pentru sistemul de asistență la parcare
Dacă martorul sistemului de asistență la parcare se aprinde, poate indica o problemă cu senzorii sau cu camera de vizualizare. Verifică dacă aceste componente nu sunt acoperite de murdărie sau zăpadă și asigură-te că sunt în stare bună de funcționare.
Martor pentru modul de conducere selectat (de exemplu, Sport, Eco)
Indicatorul pentru modul de conducere selectat, cum ar fi Sport sau Eco, se aprinde pentru a arăta modul activ. Dacă rămâne aprins sau clipește, poate sugera o defecțiune. Verifică dacă schimbarea modurilor de conducere se face fără probleme.
Martor pentru probleme la sistemul de încălzire a scaunelor sau a volanului
Când martorul sistemului de încălzire a scaunelor sau a volanului se aprinde, indică o activare sau o posibilă eroare. Dacă nu funcționează corespunzător, verificarea conexiunilor electrice și a elementelor de încălzire este recomandată.
Indicatorul pentru sistemul de info-divertisment sau navigație, atunci când se aprinde, sugerează o activare sau o posibilă eroare a sistemului. Verifică conexiunile și asigură-te că software-ul este actualizat. Sistemele moderne de info-divertisment sunt complexe și necesită o atenție sporită pentru o funcționare fără probleme.
Martor pentru sistemul de climatizare automată
Lumina pentru sistemul de climatizare automată, când aprinsă, indică activarea sau o posibilă problemă. Verifică filtrele de aer și asigură-te că sistemul nu este blocat.
Martor pentru sistemul de încărcare wireless a dispozitivelor mobile
Indicatorul pentru sistemul de încărcare wireless, când se aprinde, arată că dispozitivul tău se încarcă sau semnalează o defecțiune. Dacă nu funcționează corect, verifică dacă dispozitivul este plasat corect și dacă încărcătorul nu este obstrucționat.
Martori de bord roșii
Martor sistem de control al tracțiunii
Indicatorul de control al tracțiunii, când se aprinde, reflectă adesea anomalii la senzorii de viteză ai roților sau la modulul de control electronic. Această defecțiune poate influența modul în care automobilul tău gestionează aderența pe suprafețe alunecoase. Trebuie inspecționați senzorii de viteză ai roților pentru a te asigura că nu sunt afectați de coroziune sau murdărie. În cazul în care acești senzori sunt în stare bună, o diagnoză mai profundă a modulului de control electronic ar putea fi necesară.
Martor sistem de asistență la frânare
Aprinderea acestui martor indică adesea o problemă în sistemul de asistență la frânare, posibil o pierdere de presiune sau complicații cu sistemul ABS. Acest lucru poate conduce la o diminuare a capacității de frânare. Verifică și completează nivelul lichidului de frână, dacă este cazul. În plus, o inspecție a sistemului ABS, inclusiv a senzorilor și modulatorului, e necesară pentru detectarea cauzei problemei.
Martor sistem de încălzire a catalizatorului
Iluminarea acestui martor sugerează o temperatură neobișnuit de înaltă în catalizator. Cauzele comune pot fi un amestec prea dens de combustibil sau defecțiuni ale sondei lambda. Trebuie verificată funcționarea sondei lambda și a sistemului de alimentare cu combustibil. De asemenea, o examinare detaliată a catalizatorului pentru a detecta orice obstrucție sau deteriorare este necesară pentru a evita daune majore.
Martor sistem hidraulic de frânare
Afișarea acestui martor semnalează adesea o scădere a presiunii în circuitul hidraulic de frânare, posibil datorită nivelului scăzut de lichid de frână sau prezenței aerului în sistem. Trebuie văzut care e nivelul lichidului de frână și să-l realimentezi dacă este necesar. Dacă nivelul scade constant, trebuie să investighezi pentru eventuale scurgeri. De asemenea, îți recomand purjarea aerului din sistem pentru a asigura eficacitatea frânării.
Martor sistem de încălzire în scaune
Aprinderea acestui indicator arată că există o defecțiune la elementele de încălzire ale scaunelor sau la circuitul electric. E necesar să fie verificate conexiunile electrice ale scaunelor pentru a identifica orice slăbiciune sau coroziune. Dacă aceste conexiuni sunt intacte, problema ar putea fi localizată la elementele de încălzire din scaunele tale, ceea ce ar implica necesitatea unei înlocuiri sau reparații a acestora.
Martor sistem de încălzire parbriz
Când îți apare acest martor, înseamnă că ai o defecțiune în mecanismul de încălzire al parbrizului, posibil datorată unei anomalii în elementele de încălzire sau în rețeaua electrică. E nevoie să fie inspecționate siguranțele asociate acestui sistem și să le înlocuiești dacă sunt deteriorate. În cazul în care siguranțele sunt funcționale, trebuie examinat circuitul electric și elementele de încălzire ale parbrizului.
Martor sistem de preîncălzire diesel
Când îți este afișat la bord acest martor în cazul vehiculelor diesel înseamnă adesea că e o problemă cu bujiile de preîncălzire. Acestea sunt esențiale pentru pornirea corectă a motorului în condiții de temperaturi scăzute. Verifică bujiile de preîncălzire și înlocuiește-le dacă sunt defecte. De asemenea, verifică sistemul de alimentare cu combustibil pentru a te asigura că nu există blocaje sau contaminări care ar putea afecta procesul de preîncălzire.
Martor defecțiune sistem de injecție
Martorul de defecțiune al sistemului de injecție semnalizează adesea o problemă cu injectoarele sau cu senzorii de presiune ai combustibilului. O funcționare defectuoasă a injectoarelor poate duce la un amestec de combustibil ineficient, afectând performanța motorului. Mergi la un service ca să vadă injectoarele pentru curățarea sau înlocuirea acestora și să se asigure că senzorii de presiune ai combustibilului funcționează corect.
Martor sistem de monitorizare a gazelor de eșapament
Acest martor, când se aprinde, indică de cele mai multe ori o problemă cu sistemul de control al emisiilor. Aceasta poate fi o defecțiune la convertorul catalitic, la senzorii de oxigen sau la sistemul EGR (Recircularea Gazelor de Eșapament). Trebuie verificată funcționarea senzorilor de oxigen și a sistemului EGR. De asemenea, o inspecție a convertorului catalitic pentru a detecta blocări sau deteriorări poate ajuta în identificarea cauzei.
Martor sistem de blocare a volanului
Aprinderea martorului sistemului de blocare a volanului poate fi un semnal de avertizare a unei defecțiuni în mecanismul de blocare al volanului sau în sistemul electronic de securitate. O defecțiune aici poate împiedica rotirea volanului, afectând manevrabilitatea vehiculului. Verifică funcționalitatea mecanismului de blocare a volanului și, dacă este necesar, efectuează du mașina pe platformă la un service pentru o diagnosticare a sistemului electronic de securitate pentru a identifica cauza exactă a problemei.
Martor sistem de detectare a pietonilor
Activarea martorului sistemului de detectare a pietonilor indică adesea o problemă cu senzorii sau cu software-ul sistemului. Când e aprins martorul, șansele sunt mari ca mașina să nu poată identifica și a reacționa la prezența pietonilor. Verifică senzorii sistemului pentru a te asigura că nu sunt blocați sau deteriorați. De asemenea, îți recomand să faci o actualizare a software-ului sistemului pentru a te asigura că ceea ce ține de tine a fost efectuat deja înainte de a merge la service.
Întrebări frecvente
Ce să fac dacă mi se aprind mai mulți martori de bord în același timp?
Dacă ți se aprind mai mulți martori de bord în același timp, este posibil să fie vorba de o problemă complexă, care afectează mai multe sisteme ale mașinii. De exemplu, dacă ți se aprind martorii de frână, de baterie și de ulei, este posibil să fie vorba de o problemă cu sistemul de încărcare, care nu furnizează suficient curent pentru a alimenta componentele mașinii. Sau, dacă ți se aprind martorii de temperatură a motorului, de eroare la motor și de nivel scăzut de lichid de răcire, este posibil să fie vorba de o problemă cu sistemul de răcire, care nu menține temperatura optimă a motorului.
De asemenea, trebuie să verifici culoarea lor. Dacă sunt verzi (sau albaștri), înseamnă că nu este nimic grav și că doar trebuie să verifici statusul unor componente sau funcții a mașinii. Dacă sunt galbeni (sau portocalii), înseamnă că există o defecțiune mai puțin gravă, care trebuie remediată cât mai curând posibil. Dacă sunt roșii, înseamnă că există un pericol iminent, care necesită oprirea imediată a mașinii și contactarea unui service.
Cum pot să resetez martorii de bord după ce am remediat problema?
Dacă ai remediat problema care a cauzat aprinderea unui martor de bord, este posibil ca acesta să se stingă automat, după ce ai pornit și oprit mașina de câteva ori. Acest lucru se întâmplă de obicei la martorii de bord care indică o defecțiune temporară sau intermitentă, cum ar fi martorul de eroare la motor, de presiune scăzută în anvelope sau de nivel scăzut de combustibil. Însă, dacă martorul de bord nu se stinge automat, este posibil să fie nevoie să îl resetezi manual, folosind o procedură specifică pentru mașina ta.
În general, introduci cheia în contact, o rotești până la poziția a doua, fără să pornești motorul, să aștepți câteva secunde, apeși și menții apăsat pedala de accelerație sau frână, în funcție de caz, rotești cheia înapoi la poziția inițială, eliberezi pedala, scoți cheia din contact și o introduci din nou, pornești motorul și verifici dacă martorul de bord s-a stins. Dacă nu s-a stins, este posibil să fie nevoie să folosești un dispozitiv de diagnoză, care se conectează la portul OBD al mașinii și care îți permite să ștergi codurile de eroare și să resetezi martorii de bord. Dacă nici așa nu reușești să resetezi martorii de bord, este posibil să existe o altă problemă care nu a fost remediată corect, și în acest caz, trebuie să te prezinți cu mașina la service pentru a fi verificată.
Ce să fac dacă mi se aprinde un martor de bord care nu corespunde cu nicio componentă sau funcție a mașinii mele?
Dacă ți se aprinde un martor de bord care nu corespunde cu nicio componentă sau funcție a mașinii tale, primul lucru pe care trebuie să îl faci este să verifici culoarea lui. Dacă este verde (sau albastru), înseamnă că nu este nimic grav și că doar trebuie să verifici statusul unei componente sau funcții a mașinii. Dacă este galben (sau portocaliu), înseamnă că există o defecțiune mai puțin gravă, care trebuie remediată cât mai curând posibil. Dacă este roșu, înseamnă că există un pericol iminent, care necesită oprirea imediată a mașinii și contactarea unui service. După ce ai verificat culoarea martorului de bord, mergi la un service autorizat, unde un mecanic calificat îți va verifica și repara problema, și îți va reseta martorul de bord, folosind un dispozitiv de diagnoză, care se conectează la portul OBD al mașinii și care îți permite să ștergi codurile de eroare și să resetezi martorii de bord.