Dacă vrei să găsești o mașină nouă, care oferă performanță, confort și economie, atunci o mașină hibrid ar putea fi o opțiune pentru tine. În acest articol vei găsi tot ce trebuie să știi despre mașinile hibrid ieftine, care sunt cele mai bune și mai accesibile modele din 2024.
Ce este o mașină hibrid și de ce ar trebui să alegi una? Ei bine, o mașină hibrid este o mașină care combină un motor termic cu un motor electric și o baterie, pentru a oferi o eficiență maximă a consumului de combustibil și a emisiilor de CO2. Astfel, ajuta să economisești bani la pompă și să beneficiezi de costuri de întreținere mai mici.
În cele de mai jos îți vom prezenta cele mai ieftine mașini hibrid din 2024, care pot oferi caracteristici remarcabile la prețuri rezonabile. Vom analiza fiecare model în parte. Așa că hai să vedem!
Ce tipuri de mașini hibrid există?
O mașină hibrid combină un motor termic cu un motor electric și o baterie, pentru a oferi o eficiență maximă a consumului de combustibil și a emisiilor de CO2. Astfel, te poate ajuta să economisești bani la pompă, să reduci impactul asupra mediului și să beneficiezi de costuri de întreținere mai mici.
Dar ce tipuri de mașini hibrid există?
Tip de hibrid | Sistem Start/Stop | Asistență cuplu electric | Alimentare baterie externă | Mod de funcționare complet electric |
---|---|---|---|---|
Micro-hybrid (stop & start) | Da | Nu | Nu | Nu |
Mild hybrid (MHEV) | Da | Da | Nu | Nu |
Full hybrid (FHEV) | Da | Da | Nu | Da |
Hybrid plug-in (PHEV) | Da | Da | Da | Da |
Range Extender/REX (PHEV) | Da | Da | Da | Da |
Cum să alegi o mașină hibrid ieftină în 2023?
Un criteriu pe care trebuie să îl iei în considerare este prețul. Cât ești dispus să plătești pentru o mașină hibrid? Care este bugetul tău maxim? Trebuie să ții cont de faptul că o mașină hibrid este, în general, mai scumpă decât o mașină convențională cu același nivel de echipare. Acest lucru se datorează costului mai mare al componentelor hibride, cum ar fi motorul electric, bateria și sistemul de control.
Totuși, acest cost suplimentar poate fi compensat de economia de combustibil și de costurile de întreținere mai mici pe care le oferă o mașină hibrid. De asemenea, există subvenții sau reduceri fiscale pentru cumpărarea unei mașini hibride, ceea ce poate reduce prețul final al acesteia. De exemplu, în România, există programul Rabla Plus, care oferă un ecotichet de 4.500 de euro pentru achiziționarea unei mașini hibride noi.
Alt considerent este și consumul. Cât de mult combustibil consumă o mașină hibrid? Care este diferența față de o mașină convențională? Cum poți măsura eficiența unei mașini hibride?
Așa cum am văzut, o mașină hibrid are un consum mult mai mic decât o mașină convențională, în special în trafic urban sau la viteze mici. De asemenea, are un sistem de frânare regenerativă, care recuperează energia cinetică pierdută la frânare și o transformă în energie electrică, pe care o stochează în bateria de înaltă tensiune.
Consumul unei mașini hibride depinde și de tipul acesteia: paralel, serie sau plug-in. O mașină hibrid paralel are un consum mai mic decât o mașină convențională, dar mai mare decât o mașină hibrid serie sau plug-in. Un model hibrid serie are un consum mai mic decât o mașină hibrid paralel, dar mai mare decât o mașină hibrid plug-in. Iar una hibrid plug-in are cel mai mic consum dintre toate tipurile de mașini hibride, deoarece poate rula exclusiv pe energie electrică pentru o distanță mai lungă.
Mai departe, când te uiți la o mașină hibridă, aruncă o privire și la autonomie, doar asta te interesează cred că cel mai mult. O mașină hibrid plug-in are cea mai mare autonomie dintre toate tipurile de mașini hibride, deoarece bateria are o capacitate foarte mare și se reîncarcă printr-o sursă externă de electricitate, de la priza de acasă, de la birou sau de la o stație de încărcare publică.
Dacă te-ai hotărât la un model și ți-ai cumpărat un autovehicul hibrid, tot ce mai rămâne este să crești autonomia pentru că de asta ai nevoie. Poți adopta câteva obiceiuri simple de condus, cum ar fi: să accelerezi și să frânezi progresiv, să menții o viteză constantă și moderată, să folosești cât mai puțin aerul condiționat sau alți consumatori electrici, să verifici periodic presiunea în pneuri și să faci reviziile la timp.
În rest, mai rămân criteriile ce țin de gust… spațiul și dotările. Cât de mare este o mașină hibrid? Cât de mult loc ai pentru pasageri și pentru bagaje? Care este diferența față de o mașină convențională? Pune-ți aceste întrebări.
Pentru ce ține de dotări, acestea sunt în mare parte cam la fel cu cele ale unei mașini convenționale, dar pot include și elemente specifice pentru sistemul hibrid, cum ar fi: un afișaj digital care indică nivelul bateriei, modul de funcționare al motorului termic sau electric, consumul instantaneu sau mediu de combustibil sau energie electrică, un sistem multimedia cu ecran tactil, un sistem de navigație care oferă informații despre trafic, stații de încărcare, un sistem de siguranță care include asistență la frânare, avertizare la depășirea benzii, control al vitezei adaptive sau monitorizare a unghiului mort.
Renault Clio
Începem topul cu Renault Clio. Fiind un model citadin, acesta are o motorizare E-Tech full hybrid de 145 CP și face parte din categoria full hibrid (FHEV). Unul dintre principalele sale avantaje este consumul redus de carburant. Potrivit datelor oficiale, acest model are un consum mixt de 4,3 l/100 km, conform WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure), un standard de testare mai realist decât cel anterior, NEDC (New European Driving Cycle). În oraș, consumul scade la 3,6 l/100 km, datorită faptului că mașina poate rula până la 80% din timp în modul electric.
În ceea ce privește performanța, mașina are o accelerație de la 0 la 100 km/h în 9,9 secunde și o viteză maximă de 180 km/h. Motorul electric asigură un răspuns rapid și o tracțiune optimă pe orice tip de drum. De asemenea, mașina dispune de un sistem inteligent de gestionare a modurilor de conducere, care adaptează automat funcționarea motorului în funcție de condițiile de trafic. Astfel, șoferul poate alege între modul Eco, pentru o economie maximă de carburant, modul Sport, pentru o dinamică sporită, sau modul MySense, pentru un echilibru între cele două.
Prețul este de 18.750 euro cu TVA pentru versiunea Zen, care include dotări precum sistem de franare cu ABS, asistență la menținerea benzii de rulare, recunoașterea indicatoarelor rutiere, geamuri electrice față sau tablou de bord digital de 7”. Pentru versiuni mai echipate, cum ar fi Esprit Alpine sau Intens, prețul crește până la 21.250 euro sau 22.250 euro. Acestea includ dotări suplimentare, cum ar fi grilă nouă, faruri full LED și lumini de zi cu design în formă de romb, tapițerie realizată din materiale reciclate în proporție de 72%, camere video 360° sau tablou de bord digital de 10”.
Toyota Yaris
Mai departe, trecem la Toyota Yaris hybrid care este un full hybrid (FHEV). Prețul său de pornire este de 19.900 euro pentru versiunea Active, care include aer condiționat, sistem multimedia cu ecran tactil de 7 inch, cameră de marșarier, asistență la frânarea de urgență și recunoașterea semnelor de circulație. Prețul crește până la 24.900 euro pentru versiunea Premiere Edition.
Din punct de vedere al autonomiei, rezultatele depind de modul de condus și de nivelul bateriei. Potrivit datelor oficiale, mașina poate parcurge până la 2 km în modul electric pur, cu o viteză maximă de 130 km/h. În modul hibrid, consumul mediu este de 3.8 l/100 km în ciclul mixt WLTP și de 2.8 l/100 km în ciclul urban WLTP. Performanța este decentă pentru o mașină de clasă mică, dar nu impresionantă. Sistemul hibrid produce 116 CP și un cuplu maxim de 141 Nm. Accelerarea de la 0 la 100 km/h se face în 9.7 secunde, iar viteza maximă este limitată la 175 km/h. Mașina se comportă bine în oraș și pe drumuri naționale, dar poate fi zgomotoasă și lipsită de rafinament pe autostradă. Suspensia este fermă și asigură o bună stabilitate în viraje, dar poate fi inconfortabilă pe denivelări.
Toyota Corolla
Și de data aceasta tot un full hibrid (FHEV) avem. Toyota Corolla hybrid costă între 23.000 și 33.000 de euro în România. Pe partea de autonomie, depinde de capacitatea bateriei și de modul de condus. Potrivit datelor oficiale, Toyota Corolla hybrid are o autonomie electrică de aproximativ 50 km, ceea ce înseamnă că poate circula fără să consume benzină pe distanțe scurte sau în oraș. În plus, bateria se reîncarcă automat prin frânarea regenerativă sau prin motorul pe benzină, astfel încât nu este nevoie să o conectezi la o priză. Autonomia totală a mașinii este de peste 1000 km, ceea ce o face potrivită și pentru călătorii lungi.
Ca și performață, aceasta este influențată de puterea combinată a celor două motoare. Există două variante de motorizare disponibile: una de 1.8 litri cu 122 CP și una de 2.0 litri cu 184 CP3. Ambele variante au o cutie de viteze automată CVT (transmisie continuu variabilă), care asigură o trecere lină între trepte și o accelerare constantă. Ca și viteză maximă se poate obține 180 km/h și se poate accelera de la 0 la 100 km/h în 10,9 secunde (versiunea de 1.8 litri) sau în 7,9 secunde (versiunea de 2.0 litri).
Consumul unei Toyota Corolla hybrid este unul dintre punctele forte ale acestei mașini. Datorită sistemului hibrid inteligent, care optimizează utilizarea celor două motoare în funcție de situație, mașina are un consum mediu mixt de 3,4 litri/100 km (versiunea de 1.8 litri) sau de 3,7 litri/100 km (versiunea de 2.0 litri).
Dacia Jogger Hybrid
Mai departe, Dacia Jogger Hybrid lansat în 2023, își face și el simțită prezența. Acesta combină spațiul generos al unui monovolum cu aspectul robust al unui SUV. Mașina are 5 sau 7 locuri, în funcție de versiunea aleasă, și un portbagaj de 708 litri în configurația cu 5 locuri. Jogger Hybrid este dotat cu sistemul de propulsie E-TECH dezvoltat de Renault și Nissan, care oferă o performanță dinamică și un consum redus de combustibil. Sistemul E-TECH este format din trei motoare: unul termic și două electrice. Motorul termic este un aspirat de 1.6 litri, cu injecție indirectă și distribuție pe lanț, care dezvoltă 91 CP. Motoarele electrice au roluri diferite: unul propulsează mașina și încarcă bateria la decelerare, iar celălalt încarcă bateria folosind motorul termic și inerția, și servește ca ambreiaj. Bateria are o capacitate de 1.2 kWh și se încarcă automat la frânare și decelerare, fără a necesita conectare la priză.
Cutia de viteze este una automată, multimodală, care are două cutii în aceeași carcasă: una cu patru trepte pentru motorul termic și una cu două trepte pentru motorul electric principal. Dacia Jogger Hybrid se încadrează în categoria Full hybrid (FHEV), adică o mașină care poate funcționa atât în modul electric, cât și în modul hibrid, combinând motorul termic cu cel electric. Prețul începe de la 24.250 euro pentru versiunea Expression cu 5 locuri și ajunge până la 26.250 euro pentru versiunea Extreme cu 7 locuri. Consumul mediu declarat este de 4.8 litri/100 km în ciclul mixt WLTP, ceea ce este destul de rezonabil pentru o mașină de dimensiunile sale. Performanța este satisfăcătoare pentru o mașină destinată familiei: accelerează de la 0 la 100 km/h în 11.1 secunde și atinge o viteză maximă de 170 km/h.
Nissan Qashqai
În 2007, Nissan a schimbat radical lumea automobilelor prin introducerea conceptului de crossover cu modelul său Qashqai. Era o idee nouă și inovatoare, o încrucișare între o hatchback înaltă și un SUV coborât. Trecând la generația a treia, compania a efectuat numeroase îmbunătățiri fără a distruge formula care a făcut-o atât de populară. Vizual, noua generație care are un preț ce pronește de la 22.990 de euro este puțin mai mare și mai ascuțită, dar în mod clar se face remarcat drept un inconfundabil Qashqai.
Dar cum se prezintă ca mașină hibrid? Ei bine, dieselul a fost eliminat din gama de motoare, dar pentru cei care caută eficiență, există acum varianta e-Power, un hibrid. Aceasta dispune de un motor pe benzină de 1,3 litri cu 3 cilindri și 190 CP, care generează electricitate pentru un motor electric de 188 CP sau pentru bateria hibridă. Pe partea de performanță, varianta hibridă e-Power scoate un timp impresionant de 7,9 secunde pentru 0-100 km/h, însă cei mai precauți probabil că vor alege să păstreze viteza în limitele raționale pentru a economisi combustibil. Acesta nu este singurul motor disponibil; pe benzină avem și un motor de 1,3 litri cu 4 cilindri, disponibil în două versiuni de putere: 138 CP și 156 CP.
Comportamentul în mers al Qashqai este solid și de încredere. Suspensia este rigidă, fără a fi dură, iar zgomotul de drum este minim pe majoritatea suprafețelor. Chiar și versiunea cu tracțiune față se comportă bine în viraje, rezistând la ruliu și zgomote de frecare. În ceea ce privește tehnologia, Nissan a continuat să încarce Qashqai cu diverse sisteme de asistență pentru șofer. Unul dintre acestea este sistemul ProPilot, care acum este îmbunătățit și legat de navigație, reducând viteza în apropierea rondourilor și a curbelor. Ecranul mare head-up, farurile matrix și suportul pentru CarPlay/Android wireless sunt doar câteva dintre dotările care sporesc experiența tehnologică, în special în modelele de specificație superioară.
Honda Civic
Nu putem continua dacă nu menționăm și Honda Civic hybrid lansat în 2022, care face parte din categoria full hybrid (FHEV). Acesta folosește o combinație de motor pe benzină și motor electric pentru a propulsa mașina, oferind astfel un consum redus de combustibil și o performanță ridicată. Acesta nu are nevoie să fie conectat la o sursă externă de curent pentru a-și încărca bateria, ci o face prin recuperarea energiei la frânare sau prin utilizarea motorului pe benzină ca generator.
Ca și preț, costă aproximativ 30.000 de euro în Europa. Comparativ cu versiunea anterioară, care avea un motor pe benzină de 1.5 litri și un motor electric de 109 cai putere, noul Civic hybrid are un motor pe benzină de 2.0 litri și un motor electric de 181 cai putere, ceea ce îi conferă o putere totală de 212 cai putere. Acest lucru îl face mai rapid și mai agil decât predecesorul său, reușind să accelereze de la 0 la 100 km/h în 8.1 secunde. Ca și autonomie, poate parcurge până la 900 km cu un singur plin. Consumul mediu declarat este de 4.7 litri/100 km în ciclul mixt, 4.9 litri/100 km în oraș și 4.5 litri/100 km în afara orașului.
Hyundai Tucson
De asemenea, și Hyundai Tucson hybrid este demn de remarcat. Fiind un model de SUV compact, se încadrează în categoria full hybrid (FHEV). În România vine în trei versiuni de echipare: Comfort, Style și Luxury. Prețul de pornire este de 31.990 de euro pentru versiunea Comfort, care include dotări precum sistem multimedia cu ecran tactil de 10,25 inch, climatizare automată dual-zone, senzori de parcare față și spate, asistent la menținerea benzii de rulare, asistent la frânarea de urgență și multe altele.
Ca și autonomie, mașina reușește să obțină peste 1.000 de kilometri, potrivit datelor oficiale. Motorul termic este unul pe benzină de 1.6 litri care produce 180 de cai putere, iar motorul electric are o putere de 60 de cai putere. Puterea combinată este de 230 de cai putere și un cuplu maxim de 350 Nm. Performanța este una decentă pentru un SUV compact, cu o accelerație de la 0 la 100 km/h în 8 secunde și o viteză maximă limitată electronic la 187 km/h. Consumul mediu declarat este de 5.5 litri/100 km în ciclul NEDC și de 6.4 litri/100 km în ciclul WLTP.
Kia Niro
Kia Niro hybrid. Uite că menționăm și un crossover compact. Această mașină care combină un motor pe benzină de 1.6 litri cu un motor electric de 43.5 CP, oferă o putere totală de 141 CP și un cuplu de 265 Nm. Transmisia este una automată cu dublu ambreiaj și șase trepte, care asigură o manevrabilitate plăcută și eficientă. Aceasta se încadrează în categoria Full hybrid (FHEV), adică poate funcționa atât în modul electric, cât și în modul hibrid, în funcție de condițiile de trafic. Ca și cost în România prețul începe de la 32.047 euro pentru versiunea Classic și ajunge până la 37.235 euro pentru versiunea Premium.
În ceea ce constă autonomia, aceasta este una dintre cele mai bune din clasa sa, având o capacitate a bateriei de 1.56 kWh. Potrivit testelor efectuate pe șoselele din Coreea de Sud, Kia Niro hybrid a reușit să consume doar 4.2 litri la 100 de km parcursi. În mediul urban, consumul este și mai mic, datorită funcționării frecvente în modul electric. În regim de autostradă, consumul mediu este de 6.5 litri la 100 de km, ceea ce înseamnă o autonomie de aproximativ 700 km cu un plin de 45 litri de benzină. Iar performanța este una satisfăcătoare pentru nevoile cotidiene ale majorității șoferilor. Accelerarea de la 0 la 100 km/h se face în 10.4 secunde, iar viteza maximă este limitată electronic la 162 km/h. Motorul electric asistă motorul termic în faza de demaraj și depășire, oferind un plus de dinamică și agilitate.
Toyota RAV4
Mai departe trecem la un SUV compact și anume Toyota RAV4 hybrid, care combină un motor pe benzină de 2.5 litri cu unul sau două motoare electrice. Acest sistem hibrid oferă o putere totală de 218 CP pentru varianta cu tracțiune față și 222 CP pentru cea cu tracțiune integrală. Mașina are o transmisie automată CVT, care asigură o schimbare lină a treptelor de viteză. Aceasta se încadrează în categoria full hibrid (FHEV) iar prețul în România începe de la 39.323,55 euro (inclusiv TVA) pentru versiunea Dynamic cu tracțiune față și ajunge până la 53.284,63 euro pentru versiunea GR Sport cu tracțiune integrală.
Autonomia, potrivit datelor oficiale, este de 5.6 litri/100 km pentru varianta cu tracțiune față și de 5.8 litri/100 km pentru cea cu tracțiune integrală. Astfel, cu un rezervor de 56 de litri, mașina poate parcurge aproximativ 700 de kilometri în condiții mixte. În plus, mașina are un indicator care arată cât timp poate rula doar pe motorul electric. Ca și performață, mașina este satisfăcătoare pentru un SUV compact. Aceasta accelerează de la 0 la 100 km/h în 8.1 secunde pentru varianta cu tracțiune față și în 8.4 secunde pentru cea cu tracțiune integrală. Viteza maximă este limitată electronic la 180 km/h.
Kia Sportage
Kia Sportage hybrid este și el remarcat pentru că se încadrează în categoria hibrid plug-in (PHEV), adică poate fi reîncărcat la priză și poate rula atât pe benzină, cât și pe electricitate. Acest tip de hibrid are avantajul de a oferi o autonomie mai mare în modul electric, reducând astfel consumul de combustibil. Prețul variază în funcție de nivelul de echipare și de posibilitatea de a beneficia de programul Rabla. Dar ca și pornire pentru echiparea Style acesta e de 43.400 euro cu TVA, dar scade cu 6.400 euro la 37.000 euro cu TVA dacă se aplică Rabla.
Autonomia în modul electric este de până la 70 km. Acest lucru este impresionant pentru un SUV de această dimensiune, dar este temperat de prețul destul de ridicat. Bateria are o capacitate de 13.8 kWh și poate fi încărcată complet în doar 1 oră și 45 de minute la o putere de 7.2 kW. Performanța este dată de combinația dintre un motor pe benzină T-GDI de 1.6 litri și un motor electric de 66.9 kW, care furnizează împreună 265 CP și 350 Nm. Transmisia este automată cu șase trepte, iar viteza maximă este de 191 km/h. Accelerarea de la 0 la 100 km/h se face în doar 8.2 secunde. Consumul depinde de modul de condus și de nivelul bateriei dar ca și medie cel declarat este de 1.1 litri/100 km în modul hibrid și de 16.9 kWh/100 km în modul electric.
Toyota Prius
În lista noastră avem și Toyota Prius. Aceasta este hibridă plug-in. Aceasta combină un motor pe benzină de 2,0 litri cu un motor electric de 163 CP, oferind o putere totală a sistemului hibrid de 151 CP. Mașina poate fi încărcată la o priză sau la o stație de încărcare rapidă, ceea ce îi conferă o autonomie mai mare în modul electric, de aproximativ 60 km. Consumul mediu mixt este de doar 1,3 l/100 km, ceea ce o face una dintre cele mai eficiente mașini de pe piață. Prețul de pornire în România este de 44.953 de euro, inclusiv TVA, pentru nivelul de echipare Active, care include ecran multimedia de 12,3″, sistem de navigație și sistem Smart Entry & Start. Există și alte două niveluri de echipare, Dynamic și Exclusive, care aduc elemente suplimentare, cum ar fi scaune cu ventilatie pentru șofer și pasagerul din față, dar și un preț mai ridicat.
Istoria acestui model e lungă și are o reputație solidă în domeniul mașinilor hibride. A fost lansată pentru prima dată în 1997, fiind prima mașină hibridă produsă în masă. De atunci, a trecut prin patru generații. Generația actuală a fost prezentată la finalul anului trecut, fiind disponibilă exclusiv cu o motorizare plug-in hybrid în Europa. Designul său este modern și aerodinamic, cu linii fluide și un stil coupé. Plafonul panoramic Skyview, disponibil în echiparea High, umple spațiul interior cu lumină naturală și oferă o senzație de spațiu și confort. Farurile LED și luminile spate distinctive acoperă întreaga lățime a mașinii.
Sistemul de asistență la condus Toyota Safety Sense include funcții precum asistentul de menținere a benzii, sistemul de pre-coliziune cu detectarea pietonilor și bicicliștilor, sistemul de recunoaștere a indicatoarelor rutiere și sistemul de asistență la parcare. Ecranul multimedia de 12,3″ oferă acces la funcții precum sistemul de navigație, sistemul audio, sistemul de climatizare și sistemul de încărcare a bateriei.
Lexus NX
Iar nu în cele din urmă, Lexus NX hybrid. Vine fie ca full hibrid (FHEV), fie ca varianta NX 450h+ care este un hibrid plug-in (PHEV), adică poate fi încărcat la o priză sau la o stație de încărcare rapidă, ceea ce îi oferă o autonomie mai mare în modul electric. Prețul variază în funcție de nivelul de echipare și de motorizarea aleasă. Cel mai ieftin model este NX Business Hybrid SUV 5D, care are un preț de pornire de 58.658,67 EUR (inclusiv TVA) și este disponibil cu motorul NX 350h FWD Hybrid – alimentare benzină sau cu motorul NX 350h AWD Hybrid – alimentare benzină.
Modelul NX 350h are o autonomie combinată (urban + extraurban) de aproximativ 600 km, din care circa 50 km pot fi parcurși în modul electric. Modelul NX 450h+ are o autonomie combinată de aproximativ 800 km, din care circa 80 km pot fi parcurși în modul electric. Ca performanță, mașina este impresionantă. Modelul NX 350h are o putere totală a sistemului hibrid de 242 DIN CP și o accelerație de la 0 la 100 km/h în 8,5 secunde. Modelul NX 450h+ are o putere totală a sistemului hibrid de 306 DIN CP și o accelerație de la 0 la 100 km/h în 6 secunde. Cu toate acestea, ambele au o viteză maximă limitată electronic la 180 km/h.
Ca și consum, pentru modelul NX 350h acesta e mediu mixt (urban + extraurban) de 6,4 l/100 km pentru versiunea FWD și de 6,6 l/100 km pentru versiunea AWD. Modelul NX 450h+ are un consum mediu mixt de doar 3 l/100 km, datorită capacității mai mari a bateriei și a posibilității de încărcare externă.