WhatsApp nu merge; o situație neplăcută, dar nu rar întâlnită. Adesea, problema e mai complexă decât pare la prima vedere iar motivele pot varia de la probleme la serverele WhatsApp, la actualizări necesare ale aplicației sau chiar setări de confidențialitate neajustate corect.
În acest context, mulți dintre noi avem tendința de a căuta soluții rapide, restartând telefonul sau reinstalând aplicația, dar nu întotdeauna aceste metode sunt eficiente. Înainte de a lua orice decizie, în articolul de față, îți vom spune care sunt cele mai comune cauze pentru care WhatsApp nu merge și cum să le rezolvăm.
Verifică starea serverului WhatsApp
Ca să verifici dacă problema e din partea WhatsApp, ai nevoie de un site dedicat monitorizării stării diferitelor servicii online. Unul dintre cele mai cunoscute astfel de site-uri este DownDetector. Accesează direct www.downdetector.com/status/whatsapp/ pentru a vedea dacă alți utilizatori au raportat probleme legate de WhatsApp în ultimele ore. Aici, graficele îți vor arăta în cazul în care sunt probleme la nivel larg, oferindu-ți astfel o primă indicație că problema nu este de la tine.
Dacă DownDetector indică probleme și nu ești convins 100%, verifică rețelele sociale, precum Twitter. Caută hashtagul #WhatsAppDown pentru a vedea dacă și alți utilizatori discută despre aceleași probleme. Astfel poți afla detalii suplimentare despre natura problemei, cum ar fi zonele geografice afectate sau funcționalitățile specifice ale aplicației care nu funcționează corect.
În plus față de DownDetector și Twitter, WhatsApp oferă actualizări oficiale privind starea serviciului său prin intermediul paginii sale de Facebook. Deși actualitatea postărilor nu e la fel de frecventă, oferă informații oficiale și detaliate direct de la sursă. Mai est și blog.whatsapp.com, unde poți găsi postări care detaliază orice întrerupere majoră a serviciului și lucrările de întreținere programate.
Dacă după aceste verificări concluzionezi că problema nu este la nivelul serverelor WhatsApp, atunci este momentul să găsești alte posibile cauze ale disfuncționalității aplicației pe dispozitivul tău să vezi dacă poți face ceva în privința asta.
Probleme de conexiune la internet
Dacă problema nu e din partea WhatsApp, verifică conexiunea ta la internet. Vezi rapid dacă alte aplicații îți accesează internetul fără probleme. Deschide, de exemplu, un browser și încearcă să navighezi pe un site ușor de încărcat, cum ar fi google.ro. Dacă pagina se încarcă fără probleme, asta arată că internetul tău funcționează, dar dacă nu, problema este clar la nivelul conexiunii tale la internet.
Dacă ești conectat(ă) la o rețea Wi-Fi și ai probleme, încearcă să te deconectezi și apoi să te reconectezi. Uneori, poate rezolva problema. Mergi la setările dispozitivului tău, selectează secțiunea Wi-Fi, găsește rețeaua la care ești conectat(ă) și apasă pe „Uită această rețea”. După ce ai făcut asta, caută din nou rețeaua, reintrodu parola și conectează-te din nou.
Dacă ești conectat la date mobile, verifică dacă ai date mobile activate și dacă zona ta are acoperire 4G/3G stabilă. Uneori, trecerea de la Wi-Fi la date mobile sau invers poate rezolva problema de conectare. Pentru a verifica dacă datele mobile sunt activate, mergi în Setări > Conexiuni > Date mobile și asigură-te că opțiunea este bifată.
În cazul în care nici asta nu are efect, repornește dispozitivul. Indiferent dacă folosești Wi-Fi sau date mobile, poate rezolva diverse probleme de conectivitate. Ține apăsat butonul de alimentare al dispozitivului tău, selectează „Repornește” și așteaptă ca dispozitivul să repornească.
Actualizează aplicația WhatsApp
O metodă eficientă pentru a asigura funcționarea optimă a WhatsApp este actualizarea aplicației la cea mai recentă versiune. Dezvoltatorii de la WhatsApp lansează periodic actualizări care rezolvă bug-uri, îmbunătățesc securitatea și adaugă funcții noi. Pentru a verifica dacă ai cea mai recentă versiune instalată, pasul inițial este să accesezi magazinul de aplicații specific sistemului tău de operare: Google Play Store pentru Android sau App Store pentru iOS.
În Google Play Store, caută „WhatsApp” în bara de căutare și selectează aplicația din rezultate. Dacă vezi butonul „Actualizează” în loc de „Deschide”, înseamnă că este disponibilă o nouă versiune a aplicației. Apasă pe „Actualizează” pentru a începe procesul de actualizare. În App Store, procesul este similar; accesează pagina aplicației WhatsApp și dacă există o actualizare disponibilă, va apărea opțiunea de a actualiza.
Dacă după verificarea în magazinul de aplicații constați că WhatsApp este deja la zi, dar problemele persistă, este indicat să iei în considerare repornirea telefonului după actualizare. Asta poate rezolva eventualele probleme de compatibilitate între noua versiune a aplicației și sistemul de operare al telefonului. Repornirea ajută de asemenea la reîmprospătarea cache-ului sistemului, care poate fi o altă sursă de disfuncționalități.
Pentru utilizatorii care întâmpină erori în timpul procesului de actualizare sau dacă actualizarea nu se finalizează, o soluție poate fi verificarea spațiului disponibil pe dispozitiv. Un spațiu insuficient poate împiedica descărcarea și instalarea actualizărilor. Pentru a elibera spațiu, poți șterge fișiere neutilizate sau aplicații pe care nu le folosești. După eliberarea spațiului, încearcă din nou actualizarea.
Verifică setările de confidențialitate și permisiunile
Fără permisiunile adecvate, aplicația nu poate accesa contactele, camera foto sau microfonul, elemente necesare pentru a trimite mesaje, efectua apeluri sau împărtăși multimedia. Pentru a verifica și ajusta aceste permisiuni pe Android, navighează în Setări > Aplicații > WhatsApp > Permisiuni. Asigură-te că toate comutatoarele necesare sunt activate.
Pe iOS, procesul este similar. Mergi în Setări > Confidențialitate, unde vei găsi diferite categorii de permisiuni, precum „Fotografii”, „Microfon” și „Contacte”. Selectează fiecare categorie și asigură-te că WhatsApp este setat pe „Permite”. Dacă descoperi că anumite permisiuni nu sunt activate, acesta ar putea fi motivul pentru care întâmpini probleme cu aplicația.
În plus față de permisiuni, verifică și setările de confidențialitate din însăși aplicația WhatsApp. Accesează WhatsApp, mergi la Setări > Cont > Confidențialitate. Aici poți controla cine vede ultima ta apariție, fotografia de profil, informațiile și stările. Deși aceste setări nu afectează direct funcționalitatea, ele pot influența modul în care interacționezi cu alți utilizatori și cum aceștia te percep.
Dacă, după ajustarea permisiunilor și setărilor de confidențialitate, WhatsApp încă nu funcționează cum ar trebui, este momentul să căutăm alte posibile cauze. Însă, aceste ajustări sunt adesea trecute cu vederea și pot fi sursa unor probleme aparent inexplicabile. Asigură-te că ai acordat aplicației toate permisiunile de care are nevoie pentru a funcționa la capacitate maximă. Acestea pot face o mare diferență în experiența ta de utilizare.
Spațiu de stocare insuficient
Fiecare aplicație necesită un anumit spațiu pentru a-și desfășura activitățile, inclusiv spațiu pentru stocarea temporară a datelor (cache). Pentru a verifica cât spațiu liber ai pe dispozitiv, pe Android, intră la Setări > Stocare. Aici vei vedea o prezentare detaliată a modului în care este utilizat spațiul pe dispozitivul tău.
Pe iOS, este similar: mergi în Setări > General > Stocare iPhone. Această secțiune îți va arăta nu doar cât spațiu liber ai, dar și care aplicații consumă cea mai mare parte a spațiului. WhatsApp poate ocupa o cantitate semnificativă de spațiu dacă ai multe mesaje, fotografii, videoclipuri sau fișiere audio salvate.
Pentru a elibera spațiu, poți începe prin a șterge fișierele și aplicațiile de care nu mai ai nevoie. În WhatsApp, poți accesa Setări > Date și stocare > Utilizare stocare și poți șterge mesajele sau fișierele media care ocupă mult spațiu.
De asemenea, ia în considerare transferul fotografiilor și videoclipurilor pe un serviciu de stocare în cloud sau pe un dispozitiv de stocare extern pentru a menține spațiul liber necesar pe dispozitivul tău.
Resetează sau reinstalează aplicația
Dacă ai încercat deja soluțiile menționate și WhatsApp încă nu funcționează corect, resetarea sau reinstalarea aplicației e ultimul lucru pe care să-l faci. Prima dată încearcă resetarea, care implică ștergerea datelor și cache-ul. Pe Android, acest lucru se realizează mergând la Setări > Aplicații > WhatsApp > Stocare, unde vei avea opțiunea de a „Șterge datele” și „Șterge cache”. Fii conștient(ă) că această acțiune va șterge istoricul conversațiilor, deci asigură-te că ai un backup al mesajelor, dacă este necesar.
Pentru iOS, resetarea nu este la fel de directă, dat fiind că sistemul de operare nu oferă o opțiune specifică pentru ștergerea datelor unei aplicații. În acest caz, cea mai bună soluție este să dezinstalezi aplicația și apoi să o reinstalezi. Pentru a dezinstala WhatsApp, menține apăsată iconița aplicației pe ecranul principal până când aceasta începe să se miște, apoi apasă pe „X” sau pe „-” și confirmă ștergerea.
După ce ai dezinstalat aplicația, mergi în Google Play Store sau App Store pentru a descărca și reinstala WhatsApp. Odată ce reinstalarea este completă, va trebui să te autentifici din nou și să restaurezi backup-ul conversațiilor, dacă ai ales să faci unul înainte de dezinstalare. Această metodă poate rezolva probleme care nu au fost remediate prin simpla actualizare a aplicației sau prin soluționarea problemelor de conectivitate și stocare.
Poate părea o măsură drastică, dar este cea mai eficientă. Totuși, să te asiguri că dispui de un backup recent al datelor pentru a evita pierderea informațiilor cum ar fi conversații, poze etc.