Distribuția este unul dintre cele mai importante și mai sensibile subansamble ale motorului. O distribuție bine pusă la punct asigură funcționarea optimă a motorului, previne uzura prematură a pieselor și reduce consumul de combustibil și emisiile de noxe. Pe de altă parte, o distribuție sărită, uzată sau ruptă poate provoca daune grave motorului, cum ar fi supapele îndoite, pistoanele sparte sau blocul motor fisurat.
De aceea, este esențial să știi cum se efectuează punerea la punct a distribuției în mod corect și sigur, respectând pașii și regulile necesare pentru a evita orice risc. În acest articol, îți vom prezenta când trebuie pusă la punct distribuția, cum se verifică starea curelei de distribuție și cum se pune la punct distribuția pas cu pas. De asemenea, îți vom oferi sfaturi utile, recomandări și avertismente legate de acest subiect.
Când trebuie pusă la punct distribuția
Punerea la punct a distribuției este o operațiune care trebuie făcută periodic sau ori de câte ori este nevoie. Iată câteva situații în care trebuie să pui la punct distribuția:
- La fiecare schimbare a curelei de distribuție, conform recomandărilor producătorului sau în caz de uzură vizibilă. Cureaua de distribuție este o piesă care se uzează în timp și poate ceda dacă nu este înlocuită la timp. De obicei, producătorii recomandă schimbarea curelei de distribuție la un anumit interval de kilometri sau ani, în funcție de tipul de motor și de condițiile de utilizare. Intervalul poate varia între 60.000 și 200.000 km sau între 4 și 10 ani. Pentru a afla intervalul exact pentru mașina ta, consultă manualul de utilizare sau un mecanic profesionist.
- La fiecare intervenție asupra sistemului de distribuție, cum ar fi înlocuirea pompei de apă, a roților dințate sau a supapelor. Orice piesă care face parte din sistemul de distribuție sau care este antrenată de acesta poate influența poziția și tensiunea curelei de distribuție. De aceea, dacă schimbi o astfel de piesă, trebuie să verifici și să reglezi distribuția pentru a te asigura că totul este în ordine.
- La orice semn de decalare a distribuției, cum ar fi pornirea greoaie a motorului, scăderea puterii sau zgomote anormale. Acestea sunt simptome care pot indica faptul că distribuția este sărită de la punct și că nu mai există o sincronizare corectă între arborele cotit și arborele cu came. Dacă observi aceste simptome, oprește imediat motorul și du mașina la un service pentru a evita daune mai mari.
Cum se verifică starea curelei de distribuție
Cureaua de distribuție este o piesă care se uzează în timp și poate ceda dacă nu este înlocuită la timp. De aceea, este important să verifici starea curelei de distribuție periodic sau ori de câte ori observi simptome care pot indica o problemă. Pentru a face asta, trebuie să demontezi capacul de protecție al curelei, care este de obicei fixat cu două sau trei șuruburi pe blocul motor sau pe capacul chiuloasei. După ce îl scoți, vei putea vedea cureaua și scripetele pe care se învârte.
Primul lucru pe care trebuie să-l faci este să inspectezi suprafața curelei și să cauți urme de fisuri, rupere, uzură excesivă sau pierdere de dinți. Acestea sunt semne că cureaua este deteriorată și trebuie schimbată cât mai curând posibil. Dacă ignori aceste semne, riști ca cureaua să se rupă în timp ce conduci și să provoci daune grave motorului . O cureaua sănătoasă trebuie să fie netedă, fără crăpături sau dinți lipsă.
Apoi, trebuie să verifici tensiunea curelei și să te asiguri că nu este nici prea strânsă, nici prea slabă, ci să aibă o anumită elasticitate. O curea prea strânsă poate provoca uzura prematură a scripetelui tensionatorului sau a roților dințate. O curea prea slabă poate provoca alunecarea curelei pe scripete și decalarea distribuției . Pentru a măsura tensiunea curelei, poți folosi un instrument special sau o metodă simplă: apasă ușor pe cureaua între scripetele arborelui cotit și cel al arborelui cu came și vezi cât se îndoaie. Dacă se îndoaie mai mult de 10 mm, înseamnă că este prea slabă. Dacă nu se îndoaie deloc sau foarte puțin, înseamnă că este prea strânsă.
Dacă ai constatat că starea curelei nu e bună, cum ar fi uzată, ruptă sau decalată, nu mai porni motorul și du mașina la un service pentru a schimba cureaua și a pune la punct distribuția. Dacă ai constatat că este în stare bună, poți remonta capacul de protecție și să te bucuri de drum.
Cum se pune la punct distribuția
Punerea la punct a distribuției este o operațiune delicată și precisă, care necesită cunoștințe tehnice și unelte speciale. Dacă nu te simți sigur pe tine sau nu ai experiență în domeniu, este recomandat să apelezi la un mecanic profesionist pentru a evita orice greșeală care ar putea costa scump. Dacă totuși vrei să încerci să pui la punct distribuția singur, trebuie să știi că acest proces implică mai mulți pași pe care îi vom detalia în continuare.
Primul pas este să te asiguri că ai o curea de distribuție nouă, de calitate și compatibilă cu mașina ta. De asemenea, verifică dacă trebuie să schimbi și alte piese care fac parte din sistemul de distribuție, cum ar fi pompa de apă, scripetele tensionatorului sau roțile dințate. Aceste piese se pot uza în timp și pot afecta funcționarea curelei de distribuție.
Al doilea pas este să sincronizezi pozițiile arborelui cotit și ale arborelui cu came. Arborele cotit este cel care transmite mișcarea de rotație de la volant la pistoane. Arborele cu came este cel care comandă deschiderea și închiderea supapelor de admisie și evacuare. Cureaua de distribuție leagă cele două arbori și le menține în aliniere.
Pentru a sincroniza arborii, trebuie să rotești arborele cotit până când pistonul din cilindrul nr. 1 ajunge în punctul mort superior (PMS). Acesta este punctul în care pistonul este la cea mai mare distanță față de axa cilindrului. Pentru a face asta, poți folosi o cheie fixă sau o cheie tubulară pentru a roti piulița centrală a arborelui cotit în sensul acelor de ceasornic .
După ce ai adus pistonul în PMS, trebuie să verifici dacă semnele de repere de pe arborele cotit și pe arborele cu came se potrivesc cu cele de pe blocul motor sau pe capacul chiuloasei. Aceste semne sunt niște marcaje care indică pozițiile corecte ale arborilor pentru a asigura o sincronizare perfectă. De obicei, semnele sunt niște puncte, niște linii sau niște săgeți care trebuie să fie aliniate între ele.
Dacă semnele nu se potrivesc, înseamnă că distribuția este decalată și trebuie corectată. Pentru a face asta, trebuie să montezi o unealtă specială pentru blocarea arborelui cotit și a arborelui cu came în pozițiile corecte. Această unealtă este diferită în funcție de tipul de motor și se introduce în anumite orificii sau caneluri ale arborilor. Dacă nu ai o astfel de unealtă, poți improviza una dintr-o bucată de metal sau lemn care se potrivește cu dimensiunile arborilor.
Ultimul pas este să schimbi cureaua veche cu cea nouă și să reglezi tensiunea acesteia. Pentru a face asta, trebuie să slăbești piulița scripetelui tensionatorului și să eliberezi tensiunea curelei. Apoi, trebuie să scoți cureaua veche și să montezi cea nouă, respectând sensul de rotație și fără să o întindem prea mult sau prea puțin. Cureaua trebuie să se potrivească perfect pe scripete și să nu alunece sau să sară de pe dinți. Dacă ai schimbat și alte piese din sistemul de distribuție, trebuie să le montezi înainte de a pune cureaua nouă.
După ce ai montat cureaua nouă, trebuie să strângi piulița scripetelui tensionatorului și să verifici tensiunea curelei cu un instrument special sau cu metoda simplă descrisă mai sus. Cureaua trebuie să aibă o anumită elasticitate și să nu se îndoaie mai mult de 10 mm. Dacă este nevoie, poți ajusta tensiunea curelei prin mișcarea scripetelui tensionatorului.
În final, trebuie să rotești arborele cotit cu două ture complete și să verifici dacă semnele de repere se potrivesc din nou și dacă pistonul din cilindrul nr. 1 este în PMS. Dacă totul este în regulă, înseamnă că ai pus la punct distribuția corect și poți demonta unealta de blocare a arborilor. Dacă nu, înseamnă că ai făcut o greșeală și trebuie să repeți operațiunea până când obții sincronizarea perfectă.
Ce trebuie să faci după ce ai pus la punct distribuția
După ce ai pus la punct distribuția, nu te grăbi să pornești motorul. Mai ai câteva lucruri de făcut pentru a te asigura că totul este în ordine și că nu vei avea probleme ulterioare. În primul rând, trebuie să verifici dacă ai montat corect toate piesele pe care le-ai demontat pentru a ajunge la cureaua de distribuție, cum ar fi pompa de apă, alternatorul, compresorul de aer condiționat sau pompa de servodirecție. Nu trebuie să uiți niciun șurub, piuliță sau colier și să nu deteriorezi niciun cablu sau furtun.
De altfel, trebuie să montezi capacul de protecție al curelei de distribuție și să-l fixezi bine cu șuruburile corespunzătoare. Capacul are rolul de a izola cureaua de distribuție de factorii externi care ar putea-o deteriora, cum ar fi praful sau apa. Dacă capacul este crăpat sau rupt, trebuie să-l înlocuiești cu unul nou.
Mai trebuie și să montezi capacul chiuloasei și să-l etanșezi cu un adeziv special pentru a preveni scurgerile de ulei. Capacul chiuloasei este cel care acoperă partea superioară a motorului și are rolul de a proteja supapele și arborele cu came. Dacă ai demontat și capacul supapelor, trebuie să-l montezi la loc și să aplici un adeziv și pe acesta.
De asemenea, e necesar să montezi curea alternatorului și să reglezi tensiunea acesteia conform specificațiilor producătorului. Curea alternatorului este cea care transmite mișcarea de rotație de la arborele cotit la alternator și la alte accesorii ale motorului. Dacă curea este uzată sau crăpată, trebuie să o schimbi cu una nouă pentru a evita ruperea acesteia în timpul funcționării motorului.
În final, trebuie să reconectezi cablul negativ al bateriei și să verifici dacă toate sistemele electrice funcționează corect. Cablul negativ al bateriei este cel care asigură legătura între baterie și caroseria mașinii și are rolul de a completa circuitul electric. Dacă ai demontat capacul distribuitorului, trebuie să-l montezi la loc și să te asiguri că firele bujiilor sunt conectate corect.